Existují dva druhy zabezpečení proti krádeži – elektronická a mechanická. Většina řešení se zaměřuje na znehybnění vozidla, která zloději znemožní krádež auta… tj. rozjezd se čtyřmi koly. Elektronická zabezpečení, jako jsou imobilizéry, zabraňují nastartovat auto neoprávněným osobám.
Mezi mechanická zabezpečení patří všechny druhy zámků a blokád – na volant, kola, pedály nebo na řadicí páku. Poslední druh – zámek řadicí páky – patří mezi ty nejoblíbenější. Pokusíme se vysvětlit, jak funguje, zda je účinný a něco si řekneme i o jeho nevýhodách.
Moderní zámek řadicí páky – vyplatí se do něho investovat?
Když se řekne zámek či blok, většině řidičům se vybaví komplikovaný mechanismus a celá řada problémů. Není se čemu divit, donedávna se jednalo o nepraktická, nevzhledná bezpečnostní zařízení, která byla umístěna přímo na řadicí páku. Blokády ve staromódním provedení můžeme v některých autech vidět i dnes.
Stále více společností však nabízí moderní zámek řadicí páky, který je vbudován přímo do karosérie. Tyto zámky zabírají málo místa a jsou téměř neviditelné. Jejich přítomnost odhaluje pouze zámek, popřípadě i vložený klíček.
Jak funguje zámek řadicí páky?
Mechanický zámek blokuje přímo řadicí páku. Toto řešení se běžně používá u vozidel jak s manuální, tak i automatickou převodovkou – uzamkne ji v poloze „P“. Toto bezpečnostní řešení se vyznačuje tím, že je nemožné změnit rychlost, což znemožňuje nebo značně ztěžuje krádež vozu.
Na trhu jsou dostupné dva druhy zámků řadicí páky – s čepy a bez čepů. Čep blokuje převodovku tak, že ji znehybní pomocí kolíku (čepu). Pokud chceme autem jezdit, je nutné čep vyjmout, co občas není právě nejsnadnější úkol. Mnohem praktičtější je závorová blokáda – v tomto případě lze blokádu ovládat pomocí zámku a klíče.
Problémy se zámky řadicí páky
Mechanické blokády se neobejdou bez problémů. Některá zařízení se bohužel vyznačují komplikovanou konstrukcí, jiná se neprakticky používají. Dříve než se rozhodnete si jedno z nich pořídit, je třeba si něco říct o jejich používání.
Prvním a nejzávažnějším problémem je mechanismus samotné blokády. Na automobilových fórech najdete spoustu dotazů ohledně zaseknutých zámků. Uživatelé si nejčastěji stěžují, že vložený klíč nelze otočit – to platí dokonce i pro zámky nejslavnějších značek na trhu. Mohou nastat problémy s poškozeným výrobkem, nesprávnou montáží nebo opotřebením samotného zámku. Každý řidič proto musí počítat se zdlouhavou a namáhavou opravou.
Další problém stanoví samotní řidiči. Po jízdě je nutné zámek uzamknout pomocí klíče. Většina řidičů tento krok odkládá a zdá se jim zbytečný – zejména při parkování automobilu na kratší dobu – a postupem času přestane zamykat a odemykat blokádu vůbec. Během jízdy ve městě a krátkého parkování se tato činnost může zdát únavná a nepraktická.
Občas se stane, že se klíč ztratí. Pokud k tomu dojde nedaleko místa bydliště, vždy je po ruce náhradní sada. Mnohem horší je, když se klíč ztratí někde na cestách nebo v zahraničí. V tomto případě budete muset zavolat odtahovou službu, abyste auto přepravili do servisu, kde bude blokáda odstraněna. Tyto situace nejsou ničím novým a lze jim předejít pomocí elektronického zabezpečení auta.
Specifika mechanických zabezpečení a krádež
Zámek řadicí páky je jednoduché mechanické zařízení. Jednoduchá konstrukce může být výhodou (např. z hlediska dlouhé životnosti mechanismu), ale zároveň i nevýhodou – zloději velmi dobře vědí, jak takové blokády fungují.
Dokonale skrytá blokáda není zárukou úspěchu – „profesionál“ ji dokáže najít v průběhu několika vteřin. Pokud má vybavení a vhodné podmínky, může ji okamžitě demontovat.
Zámek řadicí páky se obvykle aktivuje pouze při couvání. Znamená to, že zloděj bude moci nacouvat na odtahové vozidlo, pokud auto dříve nezaparkujete kufrem ke zdi. Mnoho řidičů však nevěří, že krádež pomocí odtahového vozidla může potkat i je nebo o směru parkování auta zkrátka nepřemýšlí.
Za zmínku stojí také skutečnost, že mechanický zámek chrání před krádeží pouze vozidlo, a ne veškeré ostatní vybavení (rádio, kamera, dětské sedačky atd.) Váš vůz tak i nadále může být snadným terčem zlodějů.
Na závěr je nutné uznat, že problém mechanické blokády převodovky spočívá v její jednoduchosti a dobré viditelnosti. Zloděj se může připravit na její demontáž a počkat si na vhodný okamžik. Proto doporučujeme investovat do moderních a pokročilých elektronických bezpečnostních systémů. Pro zloděje jsou ještě stále novinkou, je obtížné je najít a vy u sebe nemusíte pokaždé mít klíčky od blokády. Tato zařízení je navíc nemožné ztratit.
Hledáte to nejmodernější řešení na trhu? Imobilizér bez mechanických zásahů do vašeho auta. Podívejte se na nabídku a doplňkové možnosti.