Existují dva typy bezpečnostních opatření proti krádeži auta – elektronické a mechanické. Většina řešení směřuje k znehybnění vozu tak, aby zloději co nejvíce ztížil úkol … tedy ujet s našimi čtyřmi koly. Elektronická ochranná zařízení, jako jsou imobilizéry, zabraňují neoprávněným osobám nastartovat motor. Mezi těmi mechanickými jsou oblíbené všemožné blokace – na volant, kola, pedály nebo převodovku. Zvláště poslední – zámek převodovky – je velmi zajímavý. Pokusíme se vysvětlit jeho fungování, účinnost – a bohužel i nevýhody
Moderní zámky převodovky – kolik to stojí?
Blokády převodovky nemáme zrovna rádi d. Tomu se nelze divit – ještě nedávno to byly neohrabané, nevzhledné pojistky, které se dávaly přímo na řadicí páku. Samozřejmě se dnes setkáme s takovými zastaralými verzemi, ale stále více firem nabízí moderní blokády převodovky napevno instalované v karoserii. Zabírají málo místa a pro netrénované oko mohou být téměř neviditelné. Jejich přítomnost prozrazuje pouze zámek a případně z něj trčící klíč.
Jak funguje zámek převodovky?
Mechanický blokáda přímo zastaví řadicí páku. Toto řešení je použitelné jak pro vozy s manuální převodovkou, tak s automatickou převodovkou – pak ji uzamkne v poloze „P“. Nemožnost přeřadit neoprávněné osobě ztěžuje nebo dokonce znemožňuje pohyb vozidla – a to je podstatou tohoto typu ochrany proti krádeži.
V současné době jsou na trhu dostupné dva typy zámku převodovky – závorový a bezzávorový (bolt). V případě čepového čepu je převodovka znehybněna čepem (závorou) a abychom se mohli pohnout, musíme jej vyjmout – což není vždy tak jednoduché. Mnohem pohodlnější je závorový systém, ve kterém je uzamykací prvek ovládán zámkem. Poté zavřeme a otevřeme jednoduše klíčem.
Problémy se blokádou převodovky
Mechanické blokády nejsou bezproblémové. Některé problémy pocházejí ze specifik samotného zařízení, jiné ze způsobu jeho použití. Stojí za to probrat obě verze před nákupem.
Prvním a nejzávažnějším problémem je samotné zablokování. Na automobilových fórech najdete spoustu vláken žádajících o pomoc se zaseknutým zámkem. Uživatelé hlásí, že vloženým klíčem nelze otočit. To platí i pro zámky nejznámějších značek na trhu. Problémy mohou vzniknout z vadného výrobku, nesprávné montáže nebo opotřebení samotného zámku. Pokaždé je taková situace obrovským stresem a časem, který musíme řešení případu věnovat.
Další problém vyplývá z mentality samotných řidičů. Po jízdě je třeba zámek zavřít otočením klíče. Postupem času mnoho uživatelů ztrácí motivaci k této doplňkové činnosti – zejména při odstavení vozu na kratší dobu – a vzdává se neustálého zajišťování a odemykání vozu. Zdá se to jako chvilka, ale pokud hodně cestujeme nebo vyřizujeme spoustu pochůzek ve městě, může být činnost únavná.
Stává se také, že se klíč jednoduše ztratí. Pokud se tak stane v místě bydliště, budeme mít doma náhradní sadu. Mnohem horší je, když se to stane na cestách nebo v zahraničí a budete muset zavolat odtahovku, aby auto převezla a vyfotila ostrahu ve službě. Takové situace se bohužel stávají a lze se jim vyhnout elektronickým zabezpečením vozidla.
Specifika mechanického zabezpečení a samotná krádež
Blokáda převodovky je jednoduché mechanické zařízení. Tato jednoduchost může být výhodou (např. Viditelnost zámku také nezlepšuje jeho účinnost – „profesionál“ jej lokalizuje mrknutím oka i bez otevření vozu. Pokud má vybavení a vhodné podmínky, může jej okamžitě demontovat.
Blokády manuální převodovky obvykle umožňují aktivaci zámku pouze při zpátečce. To znamená, že zloděj bude moci na odtahovce jet pozpátku, pokud auto nezaparkujeme zády ke zdi. Zaparkovat auto pokaždé tímto způsobem samozřejmě není příliš reálné a přemýšlet o tom je velmi zatěžující
Sluší se také připomenout, že mechanická blokáda chrání pouze vozidlo proti krádeži – veškeré další vybavení (rádio, webkamera, dětské sedačky atd.) se i tak může snadno stát kořistí zloděje.
Stručně řečeno, problém mechanických uzávěrů převodovek spočívá v jejich jednoduchosti a dobré viditelnosti. Zloděj se může připravit na demontáž takové blokády mnohem dříve a počkat na správný okamžik, kdy bude mít více času ji odzbrojit. Proto doporučujeme investovat do moderních hluboce šitých elektronických zabezpečovacích systémů automobilů. Pro zloděje jsou stále málo známé, ve vozidle je obtížně lokalizují a nezpůsobují frustrující problémy s uzamčením převodovky. Je také nemožné je ztratit.