Systémy krádeží vozidel jsou stále sofistikovanější. S rozvojem elektroniky začali zločinci používat technologicky vyspělejší metody. Proto se stále více krádeží děje bez použití mechanických nástrojů a metodami, které nezanechávají žádné stopy. Zloději jsou také chytří a využívají nepozornosti řidičů, kteří mohou nechat klíče bez dozoru. Je zde také tendence vozidlo delší dobu pozorovat. Namísto rozhodnutí ad hoc zloději určují, kde a na jak dlouho vozidlo obvykle parkuje – a kde se v tu dobu nachází jeho majitel. To vám umožňuje krást nepozorovaně, mít dostatek času a správné nástroje. Nejčastěji jsou očima zlodějů auta japonských značek, jako je Toyota, Honda, Mazda, a německých značek – Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes. Opatrní musí být jistě majitelé luxusních vozů. Pro přípravu na každou eventualitu se vyplatí seznámit se s nejčastějšími formami krádeží aut.
Krádež auta „na kufřík“
V případě systému bezklíčového vstupu zloději využívají zesilovač signálu, „kufřík“. Záměrně jsme použili množné číslo, protože tento typ krádeže vyžaduje dva pachatele. Jeden se snaží zachytit klíčový signál, například tím, že je u dveří domu, bytu nebo stojí ve frontě za majitelem v obchodě, a druhý pachatel stojí u auta a krade ho.
Pomocí „kufříku“ zachytí a zesílí signál vycházející z klíčku a vůz jej přečte jako originál. Dveře vozidla se otevřou a není problém s nastartováním vozu. Po krádeži není ani stopa. Stává se to do takové míry, že je často obtížné vymáhat náhradu z pojištění, protože auto bylo otevřeno originálním klíčem. Tato metoda umožňuje ukrást auto během několika sekund a prakticky žádná značka auta vůči němu není imunní.
Rušička ovladače
Problémem není pouze bezklíčový systém, který umožňuje otevřít dveře a nastartovat motor bez vyjmutí dálkového ovládání. Velké riziko s sebou nese i obyčejný dálkový ovladač na zavírání a otevírání dveří. Zloději jsou schopni zablokovat zamykání vozu rušičkou pilotů. Zařízení dostupná na trhu mají dosah až 60 metrů! Jaký je typický scénář krádeže? Řidič vystoupí z auta, je přesvědčen, že auto zamkl a jede například na nákup. Během této doby zloděj v krátké vzdálenosti od vozu utopí signál dálkového ovládání nebo centrální zamykání a vůz zůstane otevřený. Majitel se vzdálí, zloděj nastoupí do vozidla, během chvilky nastartuje motor a vzdálí se z místa. Rušičky dálkových ovladačů a alarmů jsou levné (něco přes 7000 Kč), běžně dostupné na internetových zařízeních – snadno je pořídí i méně „profesionální“ zloději. Mnoho majitelů vozidel si navíc neuvědomuje, že se centrální zamykání zaseklo. Vyčítají si, že zapomněli zamknout auto.
Krádež auta s odtahovkou
Natažení vybraného vozu na odtahovku má tu výhodu, že dokáže obejít mnoho na trhu dostupných zařízení proti krádeži. Zároveň je také riskantní a vyžaduje dlouhé předchozí přípravy, jako je sledování chování majitele vybraného vozidla nebo výběr denních dob, kdy je vůz delší dobu ponechán bez dozoru. V porovnání s jinými způsoby krádeží je natažení vozu na odtahovku viditelný a značně zdlouhavý proces. Aby zloději ukolébali sousedy nebo kolemjdoucí, často se převlékají za asistenční služby nebo komunální služby. Na rozdíl od zdání to není vzácná metoda, i když vyžaduje hodně logistiky, protože je také mimořádně účinná.
Krádež klíčů
Jedním ze způsobů, který nás v souvislosti s krádeží aut napadne jen zřídka, je mít originální klíče. Není to tak těžké, jak se může zdát. Efektnějším příkladem je krádež klíčů vloupáním do domu/bytu, zatímco členové domácnosti spí. Někdy to ani nevyžaduje vloupání, protože dveře nebyly přes noc zamčené. Zloděj ukradne klíče, které většinou necháváme na skříni vedle dveří – a nepozorovaně odjede naším vozidlem.
Kde jinde se můžeme stát obětí klíčového zloděje? Kdekoli odložíme kabát do šatny nebo jej pověsíme na obecně přístupné místo a zapomeneme, že jsme klíče nechali v kapsách – v divadle, kině, fitness. Klíče nám mohou být odcizeny i z peněženky, například při nákupu, pak nás zloděj obvykle sleduje od chvíle, kdy opouštíme auto.
Na dobré srdce
Jedním z nejzrádnějších způsobů krádeže je využití dobrého srdce a ochota majitele vozu pomoci. Zloději využívají našich slabých stránek, například předstírají, že omdlévají na kraji silnice nebo se zastaví u „rozbitého“ auta a přivolají pomoc. Řidič vozidla zastaví, v emocích vystoupí, nezamyká auto, často nechá klíček v zapalování a přitom zloděj přiběhne, nasedne do svého otevřeného auta a ujede.
Na lahev
Této metodě se říká „na láhev“, ale jde skutečně o cokoli, co zloděj položí například pod podběh zadního kola. Řidič odjíždí, slyší neobvyklé zvuky ze zadní části vozidla, zastaví „jen na chvíli“, aby viděl, co se děje. Auto nevypne, nezamyká … a přitom z ničeho nic vyskočí zloděj, nasedne do vozidla a vypaří se. Stejně funguje například papírek nalepený na zadním okně nebo předmět ponechaný na střeše.
Především mějte na paměti, že zloději aut jen zřídka jednají sami. Obvykle se jedná o skupiny organizovaného zločinu, automobilové mafie, které zdokonalily metody vloupání do vozidel. Pouhá lidská bdělost obvykle k odražení plánovaného útoku nestačí. Proto se vyplatí spolehnout se na profesionální, elektronicky vyspělá bezpečnostní opatření proti krádeži. Jen oni – i když naše ostražitost někdy selže – jsou schopni zabránit únosu našeho vozidla.