Ještě před asi tuctem let byla nejoblíbenější metodou dodatečné ochrany před krádeží auta takzvaná „rákos“. Jde o předmět připomínající trám mezi volantem a plynovým pedálem, který měl zabránit krádeži vozu. Existují také zámky na samotný volant, upevněné běžnými zámky, které má každý z nás ve svých domovech. Totéž platilo pro převodovku. V dnešní době byly mechanické zámky proti krádeži nahrazeny elektronikou. Ukazuje se však, že vnější zámky jsou dnes oblíbené i u motoristů. Zamysleme se nad tím, co lépe chrání auto proti krádeži: mechanika nebo elektronika? Čas na první kolo.
Nebezpečí poškození vozu
Začněme mechanickým zámkem. Donedávna byly na trhu pouze zámky převodovky umístěné přímo na ovládací páce bránící řazení. Byly případy, kdy se zloději „v zápalu boje“ pokusili přeřadit silou, čímž poškodili krabici. Účinek? Auto nebylo kradené, ale těžce poškozené, to ano.
Výrobci mechanických zámků převodovek šli do hlavy a začali nabízet řešení se závorou i bez závory, která nevyžadovala fyzický zámek na joysticku. První verze zámku spočívá v umístění speciální závory do otvoru na boku převodovky a druhá verze má v tomto místě zámek na klíč. Zasunutí závory nebo otočení zámku znemožnilo auto odjet. Zde však nastávají problémy.
V první řadě je pro instalaci tohoto typu zámku potřeba vyvrtat otvor a přímo zasáhnout do mechanických součástí převodovky. Což v případě špatné montáže může skončit opravdu špatně.
Za druhé, mechanická blokování se často zasekávají a v případě chybné montáže dokonce velmi často.
„Pokud mluvíme o majiteli, který má čas ‚bojovat‘ se zaseknutým zátarasem, riskuje, že přijde pozdě do práce, když má zpoždění autobus. Zpanikařený zloděj se ale může chovat trochu jinak: vyzkoušejte razantnější řešení nebo jednoduše odvrtejte zámek,“ vysvětluje expert Zabezpeč Auto.
Zdá se, že přímý zásah do mechaniky převodovky není dobrou volbou. Proto elektronické řešení, které to nevyžaduje, bude mnohem lepší. Lze je zapojit přímo do elektronického svazku vozu a box bude znehybněn. Do vozidla také není nutné vrtat žádné otvory, nehrozí tak ztráta záruky.
Mechanický vs elektronický zámek: 0:1
Obratnost a citlivost na lidskou chybu.
Obratnost a citlivost na lidskou chybu Začněme šikovností, která je spojena s instalací bezklíčového systému do moderních vozů, tzv. Bezklíčový. Teoreticky ideální řešení, protože nemusíte otevírat auto a startovat motor zasunutím klíče do zámku nebo do spínací skříňky. Jak už jsme ale mnohokrát zmínili, bezklíčový systém s sebou nese vysoké riziko, že se auta zmocní zloději, např. „kufříkovou“ metodou. Proto je nutné používat vhodná, dodatečná ochranná opatření.
Mechanická řešení nejsou pro řidiče příliš pohodlná. Pokaždé musíte odemknout skříňku klíčem nebo odstranit příslušný závora. To se musí udělat, jinak auto nepojede a mnoho uživatelů, podrážděných, to udělá. Co když ale auto odstavíme na kratší dobu? Spousta majitelů aut, kteří mají v autech takový zámek, ztrácí po chatu motivaci neustále, ručně zamykat a odemykat převodovku.
Může se také stát, že se klíč jednoduše ztratí. Pokud je v odjištěné poloze, není problém – mechanický zámek se už prostě nepoužije. Situace se výrazně zkomplikuje, pokud dojde ke ztrátě klíče v zamčené poloze převodovky. Pak nezbývá nic jiného, než zavolat dobrého zámečníka, který zámek otevře. Otázka: Je to jen hrad? Nedojde k poškození některých součástí převodovky? Otázek a pochybností je opravdu mnoho.
V případě elektronického zámku převodovky je situace mnohem jednodušší. K odemknutí vozu stačí pouze přiložit speciální tablet na příslušné místo na palubní desce nebo stisknout předem danou kombinaci továrních tlačítek v autě. Auto je připraveno k jízdě.
Mechanický vs elektronický zámek: 0:2
účinnost ochrana proti krádeži
Pokud jde o mechanický zámek převodovky, jeho struktura je v zásadě jednoduchá jako drát. Pro někoho to může být výhoda a také je. Ale ne pro majitele, ale pro zloděje, kteří chtějí auto ukrást. Je třeba připomenout, že zločinci znají konstrukci takového zařízení velmi dobře – je nějaký problém koupit jednu kopii mechanického zámku oblíbeného na trhu, rozebrat jej na hlavní faktory, identifikovat jeho slabá místa a v důsledku toho neutralizovat to s každým dalším pokusem o krádež? Žádný problém.
Druhým důležitým bodem je, že mnoho mechanických zámků umožňuje pouze zařazení zpátečky. Zatímco majitel zaparkoval tak, že se nelze s odtahovkou postavit před auto, zloděj ve skutečnosti nikam nepojede. Řidiči však málokdy parkují pozpátku, ať už ve městě, na dvoře nebo v supermarketu.
Elektronický zámek chrání auto bez ohledu na to, jak a kde je zaparkováno. Auto nepojede dopředu ani dozadu. Prostě to nepůjde. Moderní elektronické ochrany je mnohem obtížnější neutralizovat, a to díky jejich komplikované struktuře a způsobu montáže, který znemožňuje např. vypnutí napájení zařízení.
Mechanický vs elektronický zámek: 0:3. Konec zápasu.
Souhrn
Je pravda, že mechanický zámek převodovky je mnohem levnější než elektronická ochrana, ale čestným zásahem jej rozhodně neudělíme. Je třeba si odpovědět na otázku: Vyplatí se ušetřit pár stovek zlotých za auto v hodnotě 100, 200, 300 nebo vícenásobku? Odpověď je asi zřejmá.
Řešení CanLock nabízené Zabezpeč Auto je účinnou ochranou vozu proti krádeži, která vítězí v každém oboru s mechanickým zámkem převodovky.