Co říkají statistiky?
Podle policejních statistik je každý rok zjištěno asi 3000 vozidel jako „nových majitelů“. Je 9 kradených aut za den hodně nebo málo? Určitě dost na to, abyste co nejlépe ochránili vaše čtyři kola. Připravili jsme pro vás přehled nástrojů a bezpečnostních systémů dostupných na polském trhu s uvedením jejich výhod a nevýhod. Doufáme, že vám tento seznam pomůže při rozhodování, který z nich si vybrat … nebo vás alespoň přesvědčí o nutnosti dodatečného zabezpečení.
Proč se vyplatí zabezpečit auto proti krádeži?
Policisté potvrzují – továrně instalovaná zabezpečovací zařízení nejsou pro zloděje žádnou překážkou. Tato řešení jsou nejoblíbenější, nejznámější, a proto nejsnáze překonatelná. Od krádeže vozu mohou odradit pouze doplňková, jednotlivě namontovaná zabezpečovací zařízení. Čím pokročilejší a obtížněji k nalezení, tím menší je odhodlání zloděje je porazit. Za pozornost stojí i fakt, že každé trvale instalované dodatečné zabezpečení může být základem (a většinou je!) pro snížení pojistného.
Jaké auto máme zabezpečit?
Mohlo by se zdát, že by se měly zajistit především luxusní vozy opravdu vysoké materiální (či méně často sentimentální) hodnoty. Nemusí to tak nutně být, protože nejoblíbenějším segmentem mezi zloději je nový segment vozů střední třídy. Z českých ulic tak často mizí modely jako Škoda Octavie, Toyota Auris, Audi A4, Volkswagen Passat nebo Ford Focus. Většina kradených aut, dokonce i těch špičkových, se rozebere a prodá na díly. Znamená to víceméně, že pokud auto nezabezpečíme proti krádeži…tak těžko počítat s tím, že ho najdeme celé.
Bezpečnostní opatření proti krádeži – co jsou na trhu k dispozici?
Lokalizační systémy
GPS lokálizatory jsou malá zařízení, která neustále sledují, kde se auto nachází. Některé z nich mají funkci spuštění poplachu po překročení předem stanovené oblasti. Zloději se již bohužel naučili používat lokátory a používají tzv rušičky signálu GPS. Proto je důležité pořídit si pokročilejší systém proti rušení, který informuje majitele vozidla o pokusu o rušení signálu. Tato pomůcka se zdá být perfektní, má však jednu zásadní nevýhodu – nezabrání krádeži a „pouze“ umožní (nebo také neumožní) po ní auto lokalizovat.
Imobilizér CAN
Imobilizér CAN funguje na principu, že auto vůbec nenastartuje nebo zhasne chvíli po nastartování či přeřazení některého z rychlostních stupňů. Úspěšné nastartování vozu vyžaduje zadání kódu, který známe pouze my, například tlačítky na volantu nebo – v závislosti na modelu – pro autorizaci použijeme speciální klíčenku nebo telefonní aplikaci. Imobilizér dokáže ochránit prakticky před všemi známými způsoby krádeže, včetně aktuálně nejpopulárnější „kufrové“ metody. Klíčové je, že nevydává žádné rádiové signály, takže jej nevidí zlodějské skenery a nelze jej ani rušit. Jeho výhodou oproti předchozímu způsobu je, že zabrání samotné krádeži – zloděj není schopen s naším autem ujet. Mínusy? Oproti níže popsaným méně pokročilým zabezpečovacím systémům se jedná o vyšší cenu, i když na trhu již lze nalézt cenově velmi konkurenceschopný produkt.
Blokáda volantu.
Hůlky na řídítka byly populární už před několika lety, ale zloději rychle našli způsob – rozřezání samotného volantu. Dnes jsou mechanické uzamykací systémy trvale namontovány pod sloupkem řízení, díky čemuž jsou mnohem diskrétnější.
Jejich obsluha je jednoduchá – znesnadňují nebo znemožňují řízení kradeného vozidla. Volant se odemyká normálním klíčem. Mínusem tohoto řešení je snížení komfortu používání vozu – k jeho nastartování musíme použít klasický klíč. I v diskrétnější verzi klíč trčí a je vidět, takže fajnšmekři mohou být zklamáni. Demontáž uzamykacího systému ve skutečnosti vyžaduje specializované vybavení, ale profesionální zloději si s tím bez problémů poradí. Toto řešení je spíše levnější.
Blokáda převodovky
Úkol zloděje můžete ztížit i znehybněním převodovky. Systém funguje podobně jako zámek řízení – tím, že brání řazení, znesnadňuje pohyb vozidla. Moderní zámky převodovky jsou také napevno instalovány v karoserii, ale můžeme se setkat i s tradičními zámky, které musíme pokaždé nasadit a sundat, což je prostě těžkopádné a zabere to čas.
Autoalarm
Účelem alarmu je dělat hluk a vystrašit zloděje. Bohužel z toho může hodně bolet hlava i sousedy. Někdy se zapne bez konkrétního důvodu, takže na něj časem přestaneme reagovat. Zvláště sériově montované alarmy jsou dobře známé zlodějům, kteří si s tímto typem ochrany rychle poradí. Nebude chybou tvrdit, že ze všech zmíněných metod se jedná o nejméně účinné řešení a jen stěží jej lze považovat za skutečnou ochranu automobilu.
Souhrn
Konec konců nejlepší formou zabezpečení auta proti krádeži je skryté elektronické zabezpečení. Jejich typ a umístění ve vozidle zná pouze majitel, což zloději značně ztěžuje úkol. Čím méně oblíbené a více nestandardní, doplňkové řešení – tím větší šance máme proti profesionálnímu zloději.