Krádeže aut jsou známé a bohužel běžné téma. Čato se také mluví o krádežích aut „na kufřík“. Jak takový kufřík funguje? Jaké jsou slabosti bezklíčových systémů? Jaká je reálná možnost, jak krádežím aut zabránit?
„Vince, je to v pořádku?“
„To je v pořádku“, ačkoli to mohou říkat zloději, nikoli majitelé kradených vozidel. Stejně jako v případě kufru z „Pulp Fiction“ (1994) se i v případě zlodějských zařízení nabízí otázka – co je v kufříku? Mýtus o nutnosti investovat větší hotovost do vybavení nutného pro takovou krádež je dávno překonaný. Samotný „kufřík“ se stal synonymem všemožných snímacích zařízení, zesilovačů signálu atp.
O myšlence bezklíčových systémů není třeba psát – jde o pohodlí. Už samotná kvalita standardních bezpečnostních prvků od automobilek vzbuzuje mnohé pochybnosti. Výsledkem je, že jsou náchylné k poměrně účinné a rychlé zlomenině. Problém, kterému zloděj čelí, je zachycení signálu klíče – musí být dostatečně blízko klíče se zesilovačem signálu. Poté se dějí jenom „kouzla“. Jeho společník zachytí signál, když stojí u auta. Výsledkem je „obyčejný“ rozjezd auta – bez vzbuzení zájmu. O samotném procesu krádeže auta jsme už psali. Dnes si vysvětlíme, že krádež „ na kufřík“ je nejen vykalkulovaný způsob jak obejit současné zabezpečení, ale především – reálná hrozba, snadno realizovatelná a levná.
Zařízení a technologie
Na trhu je mnoho řešení a oficiálních projektů, které ukazují, jak snadné je ukrást auto i někomu kdo není zasvěcen do problematiky zabezpečení auta. Každou chvíli se objevují nové způsoby, jak krást auta. Nejčastěji jsou založeny na zachycení, dekódování a zesílení signálu.
Jedním ze zajímavějších projektů je HackKey v hodnotě 11 $. Konstrukce vytvořená v Pekingu, ukázala, jak snadné je ukrást auto se systémem KeyLess. Zařízení se nesnaží prolomit rádiový kód, který je mostem mezi vozem a pilotem. Jen to kopíruje. První zařízení díky zesilovači „vytlačí“ signál z klíčku, což způsobí odezvu bezklíčového systému vozu. Poté druhé zařízení zkopíruje tento kód ze systému v autě a předá jej zpět klíči. Poté se po celém řetězci spojení vrátí zpráva, že je vše v pořádku a že je možné odjet.
Podobně fungují systémy běžných zlodějů. Typický „kufřík“ se skládá ze dvou zařízení: zesilovače a přijímače. Metoda je spolehlivá již dlouhou dobu. Jeden kufřík „hledá“ signál z klíče pomocí skeneru a druhý kufřík s přijímačem vedle auta jej přenáší do systému vozidla. Někdy musí některý ze zlodějů – ten vedle auta, zatáhnout za kliku, aby si systém vyžádal kód z klíče. A když je mezi autem a dálkovým ovladačem zesilovač a přijímač, tak se bez problémů odešle kód a auto se otevře.
Ďábel je skryt v …KeyLess?
Není to samozřejmě tak, že by snadná krádež byla možna pouze u vozidel s bezklíčovým systémem. Na trhu je stále mnoho (levných) metod, jak otevřít starší vozy. Příkladem je zařízení vědců z University of Birmingham a společnosti Kasper & Oswald. Vytvořili dálkové ovládání za 40 dolarů, které vám umožňuje univerzálním způsobem otevřít mnoho aut. Jsou to značky jako: Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Alfa Romeo, Ford, Fiat, Citroen, Mitsubishi, Opel, Nissan a Peugeot.
Tvůrci použili reverzní inženýrství a naučili se metodu šifrování takových zařízení. Výsledky vrhají na automobilky poměrně smutný obrázek, protože se ukazuje, že drtivá většina značek používá totožné vzory – odtud univerzálnost tohoto zařízení.
Dalším zajímavým příkladem je dálkový ovladač, který vytvořil jistý hacker. Samy Kamkar vytvořil zařízení RollJam, které slouží k otevírání mnoha tokenových bezpečnostních prvků – nejen aut, ale i vjezdových bran, alarmů atd. Zařízení využívá generátor jednorázových kódů. Cena – 32 $. Standardní bezpečnostní funkce jsou prostě špatné. Ačkoliv pravdou je starší auta vzbuzují stále menší zájem. Navíc tyto vozy většinou disponují fyzickým spínačem zapalování, což je další překážka k překonání, nutnost trávit čas a zvyšuje se riziko selhání akce. U KeyLess je to bohužel jen otevření auta v podstatě skončí tak, že zloděj dokáže bez problémů nastartovat motor.
Jak se chránit?
Krádež auta je bohužel snadná, takže existuje mnoho věcí, na které byste si měli dát pozor, pokud nechcete se stát obětí. Třeba – je váš model auta „oblíbeny“ (více si můžete přečíst zde)? Je tam, kde parkujeme, bezpečno? Pokud jde o náchylnost konkrétních vozů ke krádeži, není o čem polemizovat. Podle testů ADAC, z V roce 2019 nebyly téměř všechny testované vozy se systémem KeyLess odolné proti krádeži s použitím „kufru“. Bez ohledu na cenu a třídu. Chráněny byly pouze vozy Land Rover / Jaguar – bohužel ne všechny, a to není záruka. Zvažme tedy „vyladění továrny“ a instalaci vlastního zabezpečení. Existuje mnoho metod, jak bojovat proti parazitickým aktivitám zlodějů. Populární je sledování odcizených vozidel. Mz věříme však, že je lepší předcházet krádeži, než auto (nebo to, co z něj zbylo) zachraňovat – a proto nabízíme imobilizér CAN.
CAN sběrnice a imobilizér
CAN (Controller Area Network)
Již v 80. letech přinesl nárůst počtu vzájemně propojených zařízení na palubě vozu nutnost vytvoření řídicí sběrnice. Tehdy byla vytvořena první zařízení CAN. Dnes mohou mít podobu systému zabudovaného do mikrokontrolerů a stále jsou velmi užitečnými nástroji. Sběrnice CAN je tedy centrálním mozkem, který řídí zprávy zasílané mezi zařízeními v autě. To se týká provozu vozidla obecně: klimatizace, zabezpečovací systémy, okna, ale i ovládání zapalování, zabezpečení atd. Auto díky sběrnici CAN ví, co se děje a správně funguje, efektivně komunikuje ve svém okolí.
Pomocí této technologie a možností, které se skrývají za odesíláním zpráv uvnitř sběrnice CAN, nabízíme neinvazivní instalaci imobilizéru. Náš systém se připojuje ke sběrnici CAN a má přístup k veškerému ovládání systémových zpráv, znehybní vozidlo za určitých podmínek vypnutím zapalování motoru. Systém se zapíná a k jeho odemknutí a nastartování motoru je potřeba podržet transpondér nebo aktivovat zapalování jiným (fyzickým) způsobem – např. zadáním PIN kódu.
Jak přesně funguje imobilizér? Odpovědi na tyto a podobné otázky naleznete zde.
Máte nějaké dotazy?