Existují dva typy zabezpečovacích systémů proti krádeži vozidla – elektronické a mechanické. Většina řešení je navržena tak, aby znehybnila vůz a co nejvíce ztížila zlodějům jejich práci nebo odjet na našich čtyřech kolech. Elektronická bezpečnostní zařízení, jako jsou imobilizéry, zabraňují spuštění motoru neoprávněnými osobami. Mezi mechanickými zámky jsou oblíbené všechny druhy zámků – na volant, kola, pedály nebo převodovku. Obzvláště druhý z nich – zámek převodovky – je velmi oblíbený. Pokusíme se vysvětlit, jak funguje, jak je účinná – a bohužel i její nevýhody. Zámek převodovky – co to je?
Moderní zámky převodovky – stojí to za to?
Na blokády se nedíváme tím nejlepším pohledem. To není překvapivé – ještě nedávno to byly neohrabané a nevzhledné držáky připevněné přímo k řadicí páce. Takové staromódní verze samozřejmě existují i dnes, ale stále více firem nabízí moderní zámky převodovek, které jsou trvale namontovány v karoserii. Zabírají málo místa a pro nezkušené oko mohou být téměř neviditelné. Jejich přítomnost prozrazuje pouze zámek a případný vyčnívající klíč.
V současné době jsou na trhu k dispozici dva typy blokád převodovky – se západkou (čepem) a bez ní. U šroubové převodovky je převodovka zajištěna čepem (šroubem) a pro její přemístění je nutné jej vyjmout, což není vždy tak snadné. Mnohem pohodlnější je uzamykací systém, kde se uzamykací prvek ovládá pomocí zámku. Pak ji jednoduše zamkneme a odemkneme klíčem.
Problémy se zámky převodovky
Mechanické zámky nejsou bez problémů. Některé problémy jsou způsobeny specifiky samotného zařízení a jiné způsobem jeho používání. Než se rozhodnete pro nákup, stojí za to oba tyto scénáře prodiskutovat.
Prvním a nejzávažnějším problémem je samotný blok. Na fórech o autech najdete celou řadu dotazů, které se týkají pomoci se zaseknutým zámkem. Uživatelé hlásí, že se vložený klíč neotáčí. To platí i pro zámky nejoblíbenějších značek na trhu. Problémy mohou být způsobeny vadným výrobkem, nesprávnou instalací nebo opotřebením samotného výrobku. Pokaždé, když taková situace nastane, je třeba vynaložit spoustu stresu a času na vyřešení problému.
Další problém spočívá v mentalitě samotných řidičů. Zámek se musí zavřít otočením klíče na konci pohonu. Mnoho uživatelů časem ztratí motivaci k této činnosti navíc – zejména při krátkodobém parkování vozidla – a přestane vozidlo neustále zajišťovat a odemykat. Zdá se to jako krátká chvíle, ale pokud hodně řídíte nebo vyřizujete spoustu záležitostí po městě, může se tato činnost stát únavnou.
Stává se také, že klíč jednoduše ztratíme. Dokud se to děje v místě, kde žijeme, máme doma náhradní. Mnohem horší je, když se to stane na výletě nebo v zahraničí a vy musíte zavolat odtahovku, aby auto převezla a odstranila zabezpečení v servisu. Bohužel k těmto situacím dochází a lze jim předejít pomocí elektronických zabezpečovacích systémů vozidel.
Zámek převodovky je jednoduché mechanické zařízení. Tato jednoduchost může
Zámek převodovky je jednoduché mechanické zařízení. Tato jednoduchost může být výhodou (např. dlouhá životnost mechanismu), ale také nevýhodou – zloději konstrukci takových zámků dokonale znají.
Zámek nezlepší ani jeho účinnost – „profesionál“ ho najde během okamžiku, i když auto ještě neotevřel. Pokud má vybavení a správné předpoklady, může ji začít rozebírat hned.
Typicky lze u manuálních uzávěrek převodovky uzávěrku zapnout pouze při jízdě vzad. To znamená, že zloděj může do přívěsu najet i při couvání, pokud neparkujete zády ke zdi. Parkování vozu tímto způsobem pokaždé není příliš praktické a myšlenka na to, že by se tak dělo, je nesmírně otravná.
Je třeba si také uvědomit, že mechanický zámek chrání před krádeží pouze vozidlo – všechna ostatní zařízení (rádio, kamera, dětské sedačky atd.) se mohou snadno stát obětí zloděje.
Shrnem lze říci, že problémem mechanických zámků převodovky je jejich jednoduchost a vysoká viditelnost. Zloděj se může na demontáž takového zámku připravit mnohem dříve a počkat na vhodný okamžik, kdy bude mít více času na jeho zneškodnění. Proto doporučujeme raději investovat do moderních, důkladně instalovaných elektronických systémů zabezpečení vozidel. Zloději o nich zatím příliš nevědí, ve vozidle je obtížné je najít a nezpůsobují frustrující problémy s blokováním převodovky. Také je nelze ztratit.